A Brau Beviale 2012-ben egy nappal korábban indul, tehát már november 13-án, kedden. Kereken 1350 kiállítót és több mint 31500 látogatót vár ebben az évben a világ legfontosabb italgazdasági beruházási javak vására. És ha az ital-alapanyagok, a technológiák, a logisztika és a marketing területén az innováció áll is a középpontban, Nürnberg új impulzusokat ad a nemzetközi italtrendek számára.
A kínai horoszkóp szerint 2012 a sárkány jegyében telik; ez egy jó év, a sárkány ugyanis szerencsehozónak számít, az erőt és a bőséget szimbolizálja. Mind a kettő évek óta kedvez az ázsiai italpiacnak. Növekedési rekordokat eredményez és olyan italötleteket hoz, amelyek az egész világon élénkítő hatást fejtenek ki. A hangsúly itt az innovációval és egészséggel párosuló tradíción van. Az úgynevezett innovatív italok olyan összetevőket tartalmaznak, amelyeket már régóta nagyra becsülnek; ilyenek a teakivonatok vagy a bodzavirágszirup. A „Back to the roots“ (vissza a gyökerekhez) szempontból a regionalitás és az ezzel járó, hazai termékekbe vetett bizalom az igazán fontos. Ez akkor lesz érdekes, ha az italok kapcsolatokat teremtenek más fogyasztói világokkal, és cross selling stratégiákat alkalmaznak. Nem utolsó sorban minden sikeres italújdonságot mindig támogatja a hozzáillő göngyöleg-változat.
Az alkoholmentes italok világszerte keresettebbek, mint valaha
Mindenekelőtt Ázsiának köszönhetően 2011-ben az alkoholmentes italok világpiaca mintegy 4 %-kal nőtt. A globális növekedés 60 %-át az ázsiai piacok realizálták. Jelenleg 27 %-os részaránnyal Ázsia a legnagyobb piaci szereplő az alkoholmentes üdítőitalok szegmensében. Észak-Amerika csak alig több mint 20 %-ot mondhat magáénak, Nyugat-Európa pedig 17 %-ot. Még 2005-ben Észak-Amerika a globális értékesítés egynegyed részével az első helyen állt. Az egy főre eső éves fogyasztás Ázsiában 40 liter. Az európai és észak-amerikai fogyasztókkal összehasonlítva ez csak egy hatodrész, ill. nyolcadrész, és a jövőbeli magas növekedési potenciált jelzi. Latin-Amerikában, Közép-Keleten és Észak-Afrikában is az alkoholmentes üdítőitalok fogyasztásának emelkedése várható. Nyugat- és Kelet-Európában stagnálnak a piacok.
Jelenleg az egész világon fogyasztott alkoholmentes italok 37 %-a tartalmaz szénsavat. Mivel azonban ezek részben magas kalóriatartalmúak, és Ázsiában előnyben részesítik a buborékmentes üdítőitalokat, 2016-ig 4 %-kal csökkenhet a szénsavas üdítőitalok részaránya. Ekkor a palackozott víz válhat a világ vezető alkoholmentes üdítőital-kategóriájává. Erőteljes, kétszámjegyű százalékos növekedést jósolnak a sport- és az energiaitalok számára – kétségkívül még alacsony szintről kiindulva. Ezek a világ alkoholmentes üdítőital-volumenének éppen csak 3 %-át foglalják magukba (Canadean). Nyugat-Európában 2011-ben Dánia volt a legerőteljesebb növekedést produkáló piac ebben a szegmensben a fejenkénti kb. 15 literes fogyasztással (Euromonitor).
Németország – többlet az üdítőitalok, az ásvány- és gyógyvizek esetében
2011-ben az üdítőitalok egy főre jutó fogyasztása Németországban 1,6 %-kal, 120,1 literre nőtt. Érdekesség a jó 29 %-os többlet a light limonádéknál, és a több mint 10 %-os emelkedés a near-water italoknál (Wirtschaftsvereinigung Alkoholfreie Getränke, wafg /Üdítőitalok Gazdasági Egyesülete/). A stevia édesítőszerként történő engedélyezése innovációs potenciált kínál többek között a csökkentett kalóriatartalmú üdítőitaloknál. Az olyan új termékek, mint a magasabb gyümölcstartalmú, kevésbé édes narancsos és citromos limonádé a nagyobb természetességre törekvő fogyasztói igényt követi. Mivel a kalóriaszegény szomjoltók különösen a nőket szólítják meg, egy gyártó innovatív teaitalokat tesztel a fodrász-szalonokban. A piaci feszültségről az egészségre jótékony hatást gyakorló vitaminokat, koenzimeket, cinket vagy krómot tartalmazó near-water italok gondoskodnak.
134 liter ásvány- és gyógyvizet (+3,1 %) ivott meg minden német 2011-ben. Ezzel az ásványvíz marad a németek legkedveltebb alkoholmentes itala, a termálforrás-ágazat pedig az élelmiszeripar legnagyobb munkaadója. A legtöbben az erősebben vagy gyengébben szénsavas (mindkettő kb. 43 %) ásványvizeket itták, ezeket követi a szénsavmentes (11 %) és az ízesített ásványvíz (2 %), valamint a gyógyvíz (Verband Deutscher Mineralbrunnen/ Német Ásványforrás Szövetség). Az ásvány- és gyógyvizek jövőbeni még jobb bemutatása érdekében Németország első vizsgázott víz-sommelier-i, akik sikerrel fejezték be képzésüket a Doemens Genussakademie-n, röviddel ezelőtt megalapították a Víz-sommelier-k Uniója Egyesületet.
Európában a legnagyobb vízfogyasztók az olaszok (175,3 l) és a spanyolok (146,2 l). A németek a 3. helyen állnak. A gyümölcs- és zöldséglevek területén a hollandok (49,8 l) állnak a németek és a lengyelek (39,6-39,6 l), a finnek (37,8 l) és a britek (35,3 l, Euromonitor) előtt. Az ágazat a további előnyökkel is rendelkező italokra fekteti a hangsúlyt; ilyenek pl. „Az egészséges sejtekért“, „A koncentrációért“, „Az idegekért és izmokért“, vagy „Az egészséges szívért“. Az egészség-trendet követik a frissen préselt és – ez a különlegesség – a pasztőrözetlen gyümölcslék, amelyekben az összes vitamin, tápanyag és ásványi anyag megmarad.
Sörpiac – 2013-ig túllépi a kétmilliárd hektoliteres szintet
A sör világpiaca nő – 2011-ben bő 1,9 milliárd hektoliterre (+2,8 %). A világon az egy főre jutó sörfogyasztás egy fél literrel, 27,6 literre nőtt. 61,1 literes egy főre jutó fogyasztással az amerikai piac áll Európa (59,3 l) és Ázsia/Csendes-óceáni térség (18 l) előtt. A sereghajtó Afrika és Közép-Kelet (9,1 l, Plato Logic). 2013-ig a világ sörfogyasztása várhatóan 2 milliárd hl-re nő. Ehhez a jövőben is Ázsia járul hozzá a legnagyobb mértékben. Egyedül Kínában 600 millió hl fölé fog emelkedni a sörértékesítés 2016-ig. Ezzel Kínában csaknem kétszer annyi sört forgalmaznának, mint a második legnagyobb sörpiacon, az USA-ban (Canadean). Kínában és más ázsiai piacokon egyre népszerűbbé válnak a prémium sörmárkák. 2011-ben részarányuk a kínai sörfogyasztásban elérte a 10 %-ot (chinabevnews). Ezen felül Latin-Amerikában, mindenekelőtt Brazíliában számolnak a sörfogyasztás jelentős növekedésével (Canadean).
Amíg a piackutatók Kelet-Európa számára 2016-ig a sörpiacok enyhe bővüléséből indulnak ki, Nyugat-Európa számára enyhe veszteséget prognosztizálnak (Canadean). 2011-ben az átlagos nyugat-európai 67,8 liter sört fogyasztott, a kelet-európai 59,4 litert. Értékek, amelyek a jövőben akár meg is közelíthetik egymást. A legnagyobb sörfogyasztást Európán belül 2011-ben ismét a csehek produkálták (147,4 l), őket Ausztria (108,5 l, Plato Logic) és Németország (102 l) követi.
Összességében a német sörfőzdék és sörraktárak kereken 98,2 millió hl sört adtak el – 100 000 hektoliterrel kevesebbet, mint az előző évben (Statistisches Bundesamt). A sörgyárak is kreatív ötleteikre fektetik a hangsúlyt; ilyen a spárgasör, egy hagyományosan főzött pilzeni, amelyhez spárgalét adnak, a szokatlan prémium- és ínyenc-sörök, az erdei sör, amelyet komlóval, malátával és erdei termékekkel főznek, vagy a kutyáknak készült sör, amely alkohol helyett húskivonatokat tartalmaz.
Az USA sörfőzdéi irányt mutatnak – European MicroBrew szimpózium
Az USA piaca hosszabb ideje jól szemlélteti, hogy az innovatív sörötleteket jól fogadják a fogyasztók. Itt a házi sörfőzők érnek el újabb és újabb sikereket a legkülönbözőbb kreatív sörváltozatokkal. Időközben az USA-ban több mint 2000 házi sörfőzdét regisztráltak. Egyedül 2011-ben 250 új egység nyílt meg a csupán 37 bezárással szemben. Az USA sörmennyiségének 5,7 %-át (+0,7 %) 2011-ben a házi sörfőzdék (craft brewer) főzték (Brewer Association).
Sok európai országban is megfigyelték, hogy a fejlődés az egyéni, kisipari jelleggel előállított sörök irányába tart. Ez az European Beer Star Award díj esetében is egyérteművé válik. A legjelentősebb sörversenyek egyikeként az egész világon összetéveszthetetlen, igen karakteres, kiváló minőségű söröket értékelik a Brau Beviale vásáron. Közvetlenül a Brau Beviale előzményeként, 2012. november 12-13-án, az első „European MicroBrew Symposium – Market, Trends and Technology“ ezt a trendet teszi magáévá. A NürnbergMesse és a berlini Sörfőzdék Kísérleti és Tanintézete (VLB) rendezi közösen, és az európai mikro- és vendéglői sörfőzdék ügyvezetőit, tulajdonosait, műszaki vezetőit és sörfőző mestereit, valamint a beszállítóipar képviselőit szólítja meg.
A csomagolás eladja a terméket
Minden italkategória számára fontos az egész világon: A terméknek és a csomagolásnak olyan egységet kell képeznie, amely az értékesítés helyén tökéletes kapcsolatot teremt az előirányzott fogyasztói célcsoporttal. A szakemberek további növekedést jósolnak a PET italos palackoknak a világpiacokon. A legújabb fejlesztési projektek a bio-PET-palackok irányába mutatnak, amelyek teljes egészében növényi eredetű alapanyagokból állnak, tökéletesen újrahasznosíthatóknak, és nagy tömegben gyárthatóknak kell lenniük. A PET-palackok esztétikai szempontból is már régóta nyertesek. A prémium italmárkáknál ennek ellenére továbbra is az üveget részesítik előnyben, főleg akkor, amikor egy sztár formatervező alakította ki.
Az évi fejenkénti 290 doboz italfogyasztással az USA az éllovas; ez egy olyan szám, amelyet a szakértők véleménye szerint aligha lehet túlszárnyalni. A világ minden más régiójában a gyártók természetesen további növekedéssel számolnak: Európában inkább egyszámjegyű százalék-értékkel, Ázsiában, Afrikában, Közép-Keleten és Dél-Amerikában mindenképpen kétszámjegyűvel. Németországban is újra népszerűbb lesz a doboz. Az üvegbetét 2003-as bevezetése óta 2011-ben ismét több mint egymilliárd dobozos italt adtak el. Érdekes az egyedi formakialakítás számos lehetősége: digitális nyomtatás, prégelt dobozok, matt felületek, illatot árasztó italos dobozok, vagy a dobozba beépített „úszó kapszulák“, amelyeknek összetevői a csak felnyitás után szabadulnak fel. Ráadásul a doboz új célcsoportokat hódít meg a hagyományos italok számára, mint az almabor.
A Brau Beviale
A Brau Beviale 2012-ben a világ legfontosabb beruházási javak vására az italgazdaság számára. November 13-tól 15-ig (újdonság: keddtől csütörtökig!) 1350-nél több (2011: 44 %-a külföldi) kiállító mutatja be a Nürnbergi Vásárközpontban jó minőségű ital-alapanyagokat, innovatív technológiákat, hatékony logisztikai megoldásokat és sziporkázó marketing-ötleteket felvonultató, átfogó kínálatát. 2011-ben is hihetetlen arányban voltak elégedettek ezzel a kínálattal, ami a sörfőzőkből és malátagyárakból, az alkoholmentes italokat gyártó üzemekből érkezett szakembereknek, a tejgazdaságok szakembereinek, a borosgazdáknak, valamint a sör- és italgazdaság beszállítóinak 98 %-át jelenti. A professzionális termékbemutatóból és intenzív párbeszédből álló közkedvelt vásárcsomag legalább 31500 látogatót vár (2011: 36 %-a külföldi) az európai italgazdaság műszaki és kereskedelmi menedzsmentjétől.